نهج البلاغه ما

وبلاگ تخصصی نهج البلاغه امام علی (ع)

نهج البلاغه ما

وبلاگ تخصصی نهج البلاغه امام علی (ع)

نهج البلاغه ما

بسم الله الرحمن الرحیم

این سایت برای ترویج نهج البلاغه و ارائه خدمات علمی به علاقمندان نهج البلاغه ایجاد شده است.

یا علی مدد

آخرین نظرات
  • ۱۶ شهریور ۹۷، ۰۹:۵۶ - فرزند انقلاب
    عالی

فتنه ها از دیدگاه امام علی (علیه السلام)

دوشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴ ق.ظ

https://files.virgool.io/upload/users/556636/posts/ol7pbd22e5tj/dijl58rmzrjf.png

امام علی(ع) و بیان منشأ اصلی «فتنه ها»

پرسش : امام علی(علیه السلام) ریشه اصلی «فتنه ها» را در چه می داند؟
پاسخ اجمالی:

امام علی(ع) درباره ریشه اصلی فتنه ها می فرماید: «آغاز پیدایش فتنه ها، پیروى از هواها و هوسها و بدعت های مخالف کتاب خداست؛ که گروهى چشم و گوش بسته و نادان، یا هواپرست آگاه، به پیروى از فتنه گران بر مى‏ خیزند و از هوس‏ ها و بدعتهاى آنان حمایت مى‏ کنند. [فتنه گران، براى رسیدن به مقاصد خود حق و باطل را به هم مى‏ آمیزند. و] اگر باطل از آمیختن با حق جدا مى‏ گردید [دیگر] بر طالبان حق پوشیده نمى‏ ماند؛ در این حالت شیطان بر پیروان خود مسلّط مى‏ شود و تنها آنان که مشمول رحمت خدا بوده‏ اند نجات مى‏ یابند».

پاسخ تفصیلی:

امام علی(علیه السلام) در خطبه 50 نهج البلاغه مى فرماید: (آغاز پیدایش فتنه ها، پیروى از هواها و هوسها و بدعتهایى است که با کتاب خدا مخالفت دارد)؛ «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ(1) یُخَالَفُ فِیهَا کِتابُ اللهِ». آرى ریشه اصلى فتنه ها دو چیز است: پیروى از هواى نفس و احکام دروغین خودساخته که مخالف کتاب خداست.
بى شک اگر احکام قرآن در میان مردم حاکم باشد و اصالت قوانین اسلام حفظ شود و بدعتهاى ناروا در دین خدا نگذارند و همچنین در اجراى قوانین ناب الهى هوى و هوس را حاکم نکنند، فتنه اى پیدا نخواهد شد؛ چرا که این قوانین مجرى عدالت و حافظ حقوق همه مردم و بیانگر وظائف است. فتنه آن زمان شروع مى شود که فزون طلبى ها آشکار گردد و قوانین الهى در مسیر مطامع شخصى تحریف شود. حق و عدالت زیر پا بماند و افراد و گروهها وظائف الهى خود را فراموش کنند و به بدعتها روى آورند.
در واقع آنجا که با تحریف و تفسیرهاى غلط به هوى و هوس خود مى رسند، به سراغ آن مى روند و هر جا نیاز به جعل احکام تازه اى دیدند دست به دامن بدعت مى زنند. درست است که آن بدعتها نیز از هوا و هوسها سرچشمه مى گیرد ولى هوا و هوس و تمایلات شیطانى، گاه در نحوه تفسیر و اجراى احکام الهى نفوذ مى کند و گاه به صورت بدعتها و احکام مجعول نمود پیدا می کند؛ و به همین دلیل در کلام امام علی(علیه السلام) از یکدیگر جدا شده اند. به عنوان مثال مى توان به فتنه «بنى امیّه» _که در اسلام از بزرگترین فتنه ها محسوب مى شود_ اشاره کرد. آنها براى رسیدن به حکومت خودکامه خویش بر مرکب هوا و هوس سوار شدند. تا آنجا که توانستند در احکام اسلام تفسیر و توجیه نادرست روا داشتند و آنها را به سود منافع شخصى خود توجیه نمودند؛ و هر جا امکان نداشت دست به بدعت جدیدى زدند. «معاویه» خلافت اسلامى را با نیرنگ به چنگ مى آورد و بر اساس بدعتى جدید آن را در خاندان خود موروثى مى کند، «زیاد» را برادر خود مى خواند و براى یزید در حیات خود از مردم بیعت مى گیرد و سبّ و دشنام امیرمؤمنان على(علیه السلام) را که پاکترین و آگاهترین و بزرگترین شخصیت اسلام بعد از پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) بود، در قلمرو حکومت خود، سنّت مى شمرد. خود و یارانش در ریختن خون عثمان شرکت مى کنند و سپس به خونخواهى او برمى خیزند.(2)

https://files.virgool.io/upload/users/556636/posts/ol7pbd22e5tj/tqpibgxnydzd.png
سپس مى‏ افزاید: (و گروهى چشم و گوش بسته و نادان، یا هواپرست آگاه، به پیروى آنان بر مى‏ خیزند و از هواها و هوسها و بدعتهاى آنان بر خلاف دین خدا حمایت مى‏ کنند)؛ «وَ یَتَوَلَّى(3) عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَیْرِ دِینِ اللَّهِ». در جمله بعد اشاره به ابزار این کار شده. ابزارى که در تمام طول تاریخ از سوى همه هواپرستان و جنایتکاران مورد استفاده قرار گرفته و به صورت یک سنّت همیشگى در آمده است. و آن این که آنها همیشه براى رسیدن به مقاصد خود حق و باطل را به هم مى‏ آمیزند و حق را سپرى براى حمایت از باطل و یا پوسته شیرین و جالبى براى پنهان کردن زهر باطل قرار مى‏ دهند. ایشان مى‏ فرماید: (اگر باطل از آمیختن با حق جدا مى‏ گردید بر کسانى که طالب حقّند پوشیده نمى‏ ماند و اگر حق از آمیزه باطل پاک و خالص مى‏ شد زبان دشمنان و معاندان از آن قطع مى‏ گردید)؛ «فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِینَ(4) وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِینَ» چه تعبیر جالب و گویایى، باطل اگر در شکل اصلیش نمایان شود خریدارى ندارد و حق اگر به صورت خالص عرضه شود زبان بهانه‏ جویان را قطع مى‏ کند، لذا بدیهى است نه حق خالص مشکل هوا پرستان را حل مى‏ کند؛ چرا که منافع آنها در باطل نهفته است و نه باطل خالص آنها را به مقصد مى‏ رساند؛ چرا که مردم از آنها حمایت نخواهند کرد. اینجاست که به سراغ آمیختن حق و باطل مى‏ روند، همان چیزى که تمام سیاستهاى مخرّب دنیا را مى‏ توان در آن خلاصه کرد.

https://files.virgool.io/upload/users/556636/posts/ol7pbd22e5tj/3x4pl8mlyyj6.png
امام علی(علیه السّلام) در این مورد مى‏ فرماید: (ولى بخشى از این گرفته مى‏ شود و بخشى از آن و این دو را به هم مى‏ آمیزند و در اینجا است که شیطان بر پیروان و دوستان خود مسلّط مى ‏شود و تنها کسانى که مشمول رحمت خدا بوده ‏اند از آن نجات مى ‏یابند!)؛ «وَ لَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْث‏(5) وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ فَهُنَالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِهِ وَ یَنْجُو الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى‏».
این تعبیر به خوبى نشان مى‏ دهد که آمیختن حق و باطل به یکدیگر مانع از شناخت باطل نیست، هر چند به دقّت و کنجکاوى یا پرسش از آگاهان نیاز دارد. به همین دلیل امام علی(علیه السّلام) مى‏ فرماید: در گیر و دار آمیزش حق و باطل شیطان بر دوستان و پیروانش چیره مى‏ شود و خدا جویانِ حق طلب از خطر گمراهى در این گونه جریانات در امانند. آرى مستضعفین فکرى و ساده لوحان ممکن است در این میان ناآگاهانه در دام شیطان بیفتند؛ در حالى که آنها نیز اگر رهبر و راهنمایى براى خود انتخاب مى‏ کردند گرفتار چنین سرنوشتى نمى‏ شدند. به این ترتیب مردم در برابر آمیزش حق و باطل به سه گروه تقسیم مى‏ شوند:
گروه اول همان «الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى»(6) و به تعبیر دیگر حق طلبان آگاه و مخلصند که به لطف پروردگار از توطئه‏ هاى شوم فتنه جویان در امانند. گروه دوم هوى پرستان بهانه‏ جو هستند که مى‏ خواهند به بهانه حق در راه باطل گام بگذارند و در واقع نیمه آگاهند و با پاى خود در دام شیطان مى ‏روند. گروه سوم افراد ساده لوحى هستند که تشخیص حق از باطل در این آمیزه خطرناک براى آنها مشکل است و ناآگاهانه گرفتار دام شیطان مى‏ شوند مگر این که در پناه رهبر آگاه و فرزانه ‏اى جاى گیرند.(7)

پی نوشت:

(1). «تُبتدع» از ماده «بدعت» به معنى کار نوظهور و بى سابقه است و هنگامى که در امور دینى به کار برود به معنى احکام و قوانینى است که برخلاف کتاب الله و سنّت پیامبر وضع مى شود.

(2). در این زمینه به کتاب الغدیر فى الکتاب و السنة و الادب، امینى، عبد الحسین، مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة، قم، 1416 ق، چاپ اول، ج 10 مراجعه شود.

(3). «یتولّى» از ماده «تولّى» به معنى پیروى کردن است و گاه به معنى نزدیک شدن و سلطه بر چیزى و یا پست و مقامى مى‏آید؛ ولى اینجا همان معناى اول مورد نظر است.

(4). «مرتادین» از مادّه «ارتیاد» به معنى طلب کردن چیزى است و در خطبه بالا به معنى طلب کردن حق آمده است.

(5). «ضغث» (بر وزن حرص) به معنى دسته‏اى از چوب هاى نازک مانند ساقه گندم و جو یا رشته‏ هاى خوشه خرما است و به معنى بسته هیزم یا گیاه خشکیده نیز آمده است و گاه به خوابهاى آشفته و در هم اطلاق مى‏شود و در خطبه بالا به معنى بخشى از چیزى آمده است.

(6). این جمله اقتباس از سوره انبیاء، آیه 101 «إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى‏ أُولئِکَ عَنْها مُبْعَدُونَ» مى‏باشد که به دنبال آیات مربوط به جهنم آمده و اشاره به این دارد که این گروه در جهنّم گرفتار نمى‏ شوند و از آنجا که فتنه‏ هاى دنیا، جهنّم دنیا محسوب مى‏ شود حضرت علی(علیه السّلام) مى ‏فرماید این گروه در دنیا نیز گرفتار فتنه‏ هاى شیاطین نمى‏شوند.

(7). پیام امام امیر المومنین(علیه السلام)‏، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، دار الکتب الاسلامیة‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ اول‏، ج 2، ص 562.

منبع : پایگاه آیت الله العظمی مکارم شیرازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی